Inhoud Lang Leve Thuis

Wat zit er in Lang Leve Thuis
Lang Leve Thuis is een Volledig Pakket Thuis (VPT) en bestaat uit de acht onderdelen die hieronder staan beschreven. U bepaalt samen met het team welke zorg en ondersteuning u nodig heeft. Dat is flexibel en ligt niet vast. Wilt u de ene keer er wat meer op uit en wat minder huishoudelijke hulp, dan is dat zo geregeld. Uiteraard is het aantal uur dat we kunnen inzetten niet oneindig, maar dat is het ook niet in een verpleeghuis

Inhoud Lang Leve Thuis

1. Verzorging en verpleging
U krijgt ondersteuning op het gebied van persoonlijke verzorging en verpleging. Denk hierbij aan: hulp bij het opstaan, wassen en aankleden, medicatie geven, steunkousen aantrekken, injecties toedienen, sonde verwisselen. Het contact dat onze medewerkers met u hebben, kan bij u thuis zijn, maar ook op afstand door middel van zorgtechnologie. Zo kan een medewerker via beeldbellen een praatje met u maken en tegelijkertijd zien en horen hoe het met u gaat.

2. Begeleiding en activiteiten
Lang Leve Thuis ondersteunt u bij uw dagelijks leven met als doel: uw welzijn en zelfredzaamheid behouden of bevorderen. Hierbij hoort ook het aanbrengen van structuur en behoud van eigen regie en het ondernemen van activiteiten. U kunt natuurlijk blijven deelnemen aan activiteiten bij u in de buurt, bijvoorbeeld in een buurthuis of activiteitencentrum. Maar er is ook alle ruimte voor een uitje naar de markt, bioscoop of een terras. Of gewoon even een wandelingetje in uw buurt. Dat is ook belangrijk, want zo blijft u actief en verbonden met de mensen om u heen. Lang Leve Thuis gaat ervan uit dat u die activiteiten zelfstandig kunt doen, uiteraard met hulp van uw mantelzorgers. Zo nodig en indien mogelijk kunnen de Cliëntondersteuners uit het team u ondersteunen.

3. Hulp bij huishouden
Wij ondersteunen u of uw naasten waar nodig in het huishouden. De basishygiëne is onderdeel van Lang Leve Thuis. Zo kunnen we helpen met: bed verschonen, afstoffen, wassen van bed- en badgoed, etc. Hierbij maken we gebruik van schoonmaakmaterialen en middelen die beschikbaar zijn bij u thuis en voor het wassen maken we gebruik van uw eigen wasmachine. Samen met u en uw naasten kijken we naar een goede verdeling van de huishoudelijke taken.
Let op: heeft u al een betaalde huishoudelijke hulp via een andere organisatie, dan kunt u die niet behouden. Uw particulier ingehuurde hulp kunt u overigens wel gewoon behouden.

4. Vervoer
Indien nodig wordt vervoer geregeld naar dagbesteding, huisarts of ziekenhuis.

5. Maaltijden
Wij kunnen u helpen bij het boodschappen doen, de bereiding en het nuttigen van de maaltijd. Maar uw eventuele huisgenoten en/of mantelzorgers hebben hier natuurlijk ook een grote rol in.

6. Toezicht en veiligheid
Bij Lang Leve Thuis hoort ook 24-uurs toezicht. Lang Leve Thuis gebruikt daarvoor alarmeringshulpmiddelen zoals alarmering met één druk op de knop, digitale toegang en in sommige gevallen leefstijlmonitoring met warmtesensoren. In geval van een spoedmelding kunnen we binnen 30 minuten aanwezig zijn.
Ook maken we gebruik van Medido, een automatische medicijndispenser die u ondersteunt bij het gebruik van medicatie. Dit vergroot uw zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Met het aangaan van een zorgovereenkomst gaat u akkoord met het gebruik van deze technologieën.

7. Ondersteuning mantelzorgers
Het Lang Leve Thuis-team coördineert de benodigde zorg, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Dat is natuurlijk een zeer geruststellende gedachte voor uw mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren juist ook druk door al het regelwerk dat erbij komt kijken. Ze hebben het gevoel altijd ‘aan’ te moeten staan om bijvoorbeeld voor het eten te zorgen, de huishouding te regelen, de boodschappen in huis te halen. Bij Lang Leve Thuis zijn al deze regeltaken onderdeel van het pakket. Daardoor hebben uw mantelzorgers meer rust en kunnen ze hun tijd op een leuke manier met u doorbrengen.
Het Lang Leve Thuis-team houdt de lijnen kort met familie, de huisarts en anderen in uw sociale netwerk. En biedt in de persoon van de Cliëntcoach één duidelijk aanspreekpunt voor de mantelzorger. Wel zo makkelijk.
Om mantelzorgers volledig te ontlasten is  er ook tijdelijke logeeropvang in een van onze verpleeghuizen mogelijk.

8. Behandeling
Meestal is er sprake van Lang Leve Thuis zonder behandeling. Als er tijdelijk behandeling nodig is door bijvoorbeeld een fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog of Specialist Ouderengeneeskunde vraagt de Cliëntregisseur dit voor u aan. De Cliëntregisseur heeft korte lijnen met de behandelaren en ook met uw huisarts. Mocht er structurele behandeling nodig zijn, dan kan ook een Lang Leve Thuis/VPT met behandeling aangevraagd worden bij het CIZ.


Wat zit er niet in Lang Leve Thuis
Onderstaande zaken zitten niet in Lang Leve Thuis omdat ze niet onder de Wet langdurige zorg vallen. U kunt daarvoor vaak een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Zorgverzekeringswet (Zvw). Uw Lang Leve Thuis team kan u hierbij helpen. Ook andere kosten, zoals bijvoorbeeld de woonlasten, blijven voor eigen rekening.

1. Huisarts
U behoudt uw eigen huisarts. Deze valt onder de zorgverzekeringswet. Daarin verandert dus niets. Het team van Lang Leve Thuis zal geregeld contact houden en afstemming hebben met de huisarts. De huisarts kan altijd de specialisten ouderengeneeskunde van HWW consulteren. Zij hebben extra expertise in en veel ervaring met de zorg voor kwetsbare ouderen.

2. Farmaceutische zorg
Heeft u medicijnen of bijvoorbeeld dieetvoeding, dan blijft u dat regelen via uw zorgverzekeraar en apotheek of leverancier. Farmaceutische zorg valt dus buiten Lang Leve Thuis.

3. Tandarts
U behoudt uw eigen tandarts. Er verandert daarin niets. Tandheelkundige zorg kan (deels) vergoed worden via uw zorgverzekering. Dat is afhankelijk van uw polis.

4. Woonlasten
Woonlasten zoals huur of hypotheek, gas, water, licht, belastingen, verzekeringen, televisie, telefoon en internet.

5. Woningaanpassing
Voor woningaanpassing kunt u een beroep doen op de Wmo via uw gemeente. Het Lang Leve Thuis-team kan signaleren als een woningaanpassing gewenst is en u of uw mantelzorger helpen met het aanvragen.

6. Hulpmiddelen
Voor hulpmiddelen zoals een rolstoel blijft u aangewezen op de zorgverzekeringswet (Zvw). Ook bij persoonsgebonden hulpmiddelen zoals steunkousen of een prothese verandert er niets. Dit dient door u zelf geregeld te worden via de zorgverzekeringswet of Wmo. Het Lang Leve Thuis-team kan u daarbij helpen.

7. Hulpmiddelen voetverzorging en pedicure
Extra verzorging vanuit welzijnsoogpunt zit niet in het pakket. Als u bijvoorbeeld, zonder dat er voetproblemen zijn, een pedicure inhuurt, worden die kosten in rekening gebracht.
Noodzakelijke voetverzorging zit wel in het pakket. Noodzakelijke verzorging is bijvoorbeeld het knippen van de nagels en het wassen van de voeten. Bij mensen mét voetproblemen kan meer
zorg noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld door een podotherapeut of een pedicure. Ook die zorg valt dan onder het pakket.
Als er geneeskundige voetzorg nodig is dan valt dit onder de zorgverzekeringswet. Voor
geneeskundige voetzorg is een medisch indicatie nodig. Het gaat dan bijvoorbeeld over een behandeling van de voeten bij diabetes. Het is afhankelijk van uw zorgpolis welke geneeskundige voetzorg er vergoed wordt.

8. Kapper
Knippen, föhnen, watergolven, verven etc. van uw kapsel is onderdeel van zelfzorg of persoonlijke verzorging geleverd door een mantelzorger, een verzorgende of de kapper die periodiek op bezoek komt. De hieraan verbonden kosten zijn voor uw eigen rekening.

9. Benodigdheden voor verzorging
Benodigdheden voor de verzorging zoals steriele handschoenen, speciale washandjes (verzorgend wassen) en jassen, vallen onder persoonlijke verzorging. Ze komen ten laste van Lang Leve Thuis. Algemene verzorgingsartikelen, zoals tandpasta en zeep, betaalt u zelf.