Medezeggenschap én zeggenschap. Want goede zorg begint bij wat belangrijk is voor de mens die zorg of ondersteuning nodig heeft. Binnen HWW zorg willen de Centrale Cliëntenraad (CCR), de Ondernemingsraad (OR) en de Professionele Adviesraad (PAR) dit breder trekken dan cliëntmedezeggenschap alleen. Ze willen de medezeggenschap binnen HWW zorg versterken en zichtbaar maken.
Medezeggenschap speelt een cruciale rol binnen HWW zorg. Het betekent dat medewerkers, cliënten en andere betrokkenen actief kunnen meedenken, meepraten en meebeslissen over het beleid en de gang van zaken binnen de organisatie. Dit is niet alleen belangrijk voor het creëren van draagvlak voor beslissingen, maar draagt ook bij aan de kwaliteit van zorg, het werkplezier van medewerkers en het vertrouwen van cliënten.
Betere zorg door inspraak
Cliënten weten vaak het beste wat zij nodig hebben om zich prettig en veilig te voelen. Door hen structureel te betrekken bij beslissingen over bijvoorbeeld dagbesteding, voeding of woonomgeving, wordt de zorg persoonlijker en beter afgestemd op hun wensen. Medezeggenschap van cliënten helpt de organisatie dus om écht cliëntgericht te werken.
Medewerkers als experts
Zorgprofessionals staan dagelijks op de werkvloer en weten daardoor precies wat wel en niet werkt in de praktijk. Door hen een stem te geven in beleidsontwikkeling, kunnen knelpunten sneller worden gesignaleerd en opgelost. Dit bevordert de efficiëntie én verhoogt de tevredenheid van medewerkers, omdat zij zich gehoord en gewaardeerd voelen.
Medezeggenschap is een essentieel onderdeel van een gezonde, toekomstgerichte zorgorganisatie. Door ruimte te geven aan de stem van cliënten en medewerkers wordt de zorg niet alleen mensgerichter, maar ook effectiever. Het loont om samen te werken, te luisteren en te bouwen aan een organisatie waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt.
Heeft u vragen aan onze Centrale Cliëntenraad? Mail naar ccr@hwwzorg.nl of kijk voor meer informatie op onze website bij Over HWW zorg.